Účinkující

Patricie Janečková
Patricie Janečková / soprán

Sopranistka Patricie Janečková studuje operní zpěv na Ostravské univerzitě pod vedením Evy Dřízgové-Jirušové.  Jako desetiletá zvítězila v konkurzu Janáčkovy filharmonie Ostrava a dostala možnost zpívat se symfonickým orchestrem. V roce 2014 se stala absolutní vítězkou pěvecké soutěže Concorso Internazionale Musica Sacra (Řím) a získala stipendium na kurzy v Arezzu, kde pracovala pod vedením R. Brusona. Má za sebou řadu vystoupení na koncertech doma i v zahraničí, spolupracuje s  českými a slovenskými symfonickými orchestry. V roce 2015 debutovala na slovenských operních scénách (Státní divadlo Košice – Figarova svatba – Barbarina, Slovenské národní divadlo – Kouzelná flétna – Pamina), o rok později absolvovala několik koncertů v České republice a získala tři ocenění na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech.

Monika Jägerová
Monika Jägerová / alt

Mezzosopranistka Monika Jägerová studovala zpěv u Pavly Zumrové a interpretaci staré hudby u Ireny Troupové. Je finalistkou 7th Renata Tebaldi International Voice Competition 2017 – Ancient and Baroque repertoir v San Marinu. V r. 2017 debutovala rolí Mrs. Quickly ve Slezském divadle Opava v inscenaci Verdiho Falstaffa. Pravidelně vystupuje se soubory poučené interpretace staré hudby Collegium 1704, Czech Ensemble Baroque, Hof-musici a Ensemble Damian. V r. 2019 vystoupila na festivalu Oude Muziek v Utrechtu s Ensemblem Tourbillon v Pergolesiho Stabat Mater. Zúčastnila se řady mistrovských tříd a v 2019 získala 3. cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka. Studovala též housle na konzervatoři Jana Deyla v Praze a hudební vědu na Univerzitě Karlově.

Aleksander Kruczek
Aleksander Kruczek / tenor

Tenorista Aleksander Kruczek je absolventem Akademie hudby Karola Szymanowského v Katovicích, kde studoval ve třídě prof. Jana Ballarina a absolvent postgraduálního vokálního studia v Hudebním divadle v Gliwicích. Je mimo jiné laureátem řady národních i mezinárodních soutěží.

David Szendiuch
David Szendiuch / bas

Basista David Szendiuch studoval na brněnské konzervatoři pod vedením Sylvie Kodetové a absolvoval v roce 1994 pod vedením Josefa Škrobánka. Od roku 2003 je soukromým žákem Jurije Gorbunova, který je Národním umělcem SSSR a držitelem české Ceny Thálie. V roce 2015 zakončil magisterské studium v oboru sólový zpěv na JAMU v Brně ve třídě Marty Beňačkové. V letech 1994–1999 působil jako člen sboru Opery Národního divadla Brno, od roku 1999 působí jako sólista Moravského divadla Olomouc, kde od diváků získal vyznamenání za mimořádný umělecký výkon v roli Leporella v opeře Don Giovanni (2002) a vyznamenání za nejlepší mužský umělecký výkon sezóny 2004/2005.

Český filharmonický sbor Brno
Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno (založen 1990) patří k světové interpretační špičce. Vystupuje na všech evropských prestižních festivalech i významných koncertech, vyniká vysokou profesionalitou a mimořádným hudebním cítěním. V čele stojí jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala (1943). Vystudoval brněnskou konzervatoř a JAMU (klavír, kompozice, dirigování), je autorem sta osmdesáti skladeb. Sbormistrovské a dirigentské činnosti se věnuje padesát let. V roce 2009 obdržel od České biskupské konference Řád Cyrila a Metoděje za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti, loni pak za dlouholetou uměleckou činnost Cenu města Brna v oboru hudba.

Sbor se zaměřuje na oratorní, kantátový a operní repertoár. Díky své kvalitě absolvuje ročně devadesát koncertů doma i v zahraničí. Spolupracuje s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty. Přestože sbor hostuje na nejvýznamnější zahraničních festivalech, domácí publikum ho může slyšet na mnoha koncertech i v České republice. Sbor má rozsáhlou diskografii a získal řadu ocenění.

Michal Bárta
Michal Bárta / klavír

Klavírista Michal Bárta absolvoval v roce 1997 Janáčkovu konzervatoř v Ostravě a později pokračoval ve studiu na Institutu pro umělecká studia Ostravské univerzity. Během studia získal ceny na několika mezinárodních soutěžích, mezi jinými první cenu na Smetanovské klavírní soutěži v roce 1995. V době, kdy absolvoval vysokou školu, již zároveň působil jako pedagog hry na klavír Janáčkovy Konzervatoře v Ostravě. Jeho bohatá koncertní činnost zahrnuje koncerty nejen v České republice, ale také v Jižní Koreji, Švédsku, Itálii, Německu, Francii, Rusku a dalších zemích Evropy. Jako sólista se představil s Opera House Orchestra Daegu (Jižní Korea), Janáčkovou filharmonií Ostrava, orchestrem Camerata Janáček a dalšími tělesy. V současné době působí na Fakultě umění Ostravské univerzity a věnuje se zejména komorní hudbě.

Lukáš Michel
Lukáš Michel / klavír

Klavírista Lukáš Michel byl v letech 1990-1996 posluchačem Konzervatoře v Ostravě ve třídě prof. Milady Šlachtové a Moniky Tugendliebové, pod jejichž vedením se zúčastnil mnoha soutěží, např. Virtuosi per musica di pianoforte v Ústí nad Labem, Chopinovy soutěže v Mariánských Lázních či Soutěže o cenu Beethovenova Hradce. Od roku 1996 studoval klavírní hru na umělecko-pedagogické katedře Ostravské univerzity u prof. Rudolfa Bernatíka. Od srpna 2007 je vedoucím Katedry klávesových nástrojů Fakulty umění Ostravské univerzity, kde se věnuje výuce hry na klavír, klavírním korepeticím a komorní hře. Je členem komorních souborů Colour Bass Duo, Triostrava a Ad libitum, se kterými koncertuje v České republice i zahraničí. Od roku 2017 hraje v klavírním duu s Eliškou Novotnou.

Jakub David Smešný
Jakub David Smešný / harmonium

Hráč na harmonium Jakub David Smešný se hře na varhany začal věnovat ve věku patnácti let. Studuje hru na varhany na konzervatoři v Plzni pod vedením profesora Adama Viktory. Aktivně se věnuje koncertní činnosti a své vzdělání si prohlubuje poznáváním historických varhan v Čechách i zahraničí. Absolvoval varhanní kurzy pod vedením profesorů Edoarda Bellottiho, Tobiase Lindnera, Wolfganga Zerera a Oliviera Latryho.

Paolo Gatto
Paolo Gatto / dirigent

Dirigent Paolo Gatto se narodil v Bergamu. Studoval hru na klavír od čtyř let u Luigiho Rossiho na konzervatoři v Piacenze. Na začátku své kariéry pracoval jako asistent významných dirigentů v italských operních domech. Po sérii mezinárodních mistrovských kurzů v Itálii, Bulharsku, Rakousku a Nizozemsku dokončil studium dirigování na vídeňské hudební akademii u profesora Karla Oesterreichera a Julia Kalmara. Od roku 1992 vystupuje jako dirigent různých instrumentálních těles (Pomeriggi Musicali di Milano, Ente Autonomo Arena di Verona, Orchestra Stabile di Bergamo ad.) a často hostuje v zahraničí. Od roku 1993 se aktivity P. Gatta rozšířily díky spolupráci s operními domy v České republice, zejména s Národním divadlem Praha, Státní operou Praha, Janáčkovou operou v Brně a s Národním moravskoslezským divadlem v Ostravě. Jako hlavní hostující dirigent v letech 1994–2009 zde připravoval 22 nových inscenací. V roce 2009 byl Paolo Gatto jmenován hudebním ředitelem Národního divadla v Košicích.

Martin Daněk
Martin Daněk / hoboj

Hobojista Martin Daněk vítěz hobojové soutěže Pražského jara 2019 absolvoval prestižní Vysokou hudební školu Hannse Eislera v Berlíně, kde studoval pod vedením členů Berlínských filharmoniků Dominika Wollenwebera a Jonathana Kellyho; studia si poté doplnil u Jeana-Louise Capezzaliho ve švýcarském Lausanne. Již během studií se zúčastnil mnohých turné jako první hobojista s mládežnickým orchestrem Gustava Mahlera, a vystoupil tak na předních světových pódiích (BBC Proms v Londýně, Concertgebouw Amsterdam, Salzburger Festspiele, Carnegie Hall v New Yorku). V letech 2014–2016 byl členem Orchestrální akademie orchestru Opery Curych, následně působil jako sólohobojista v řadě orchestrů (Islandský symfonický orchestr, Bergenská filharmonie, Symfonický orchestr Finského rozhlasu, Malajská filharmonie ad.). Po angažmá v Basilejském symfonickém orchestru a Lucernském symfonickém orchestru se vrátil do orchestru Opery Curych na pozici sólohobojisty. Spolupracoval s významnými světovými dirigenty jako například sir Colin Davis, sir Simon Rattle, Herbert Blomstedt, Christoph Eschenbach, Jakub Hrůša ad. V Čechách byl zakládajícím členem Belfiato Quintet.

Pražští komorní sólisté
Pražští komorní sólisté

Pražští komorní sólisté jsou nejdéle působícím smyčcovým orchestrem v Čechách. U zrodu tělesa stáli v roce 1961 violista Symfonického orchestru hl.m. Prahy FOK Hubert Šimáček a legendární dirigent Václav Neumann. Jak jimi zvolený název orchestru napovídá, ansámbl byl tvořen muzikanty, kteří měli sólistické ambice, ale zároveň spolupracovali s předními českými i zahraničními sólisty a dirigenty té doby. Z těch nejvýznamnějších to byli houslisté Henryk Szeryng, Josef Suk, Gidon Kremer, Václav Hudeček, flétnista Jean-Pierre Rampal, cembalistka Zuzana Růžičková, dirigent Libor Pešek. Postupem času převzal umělecké vedení souboru cellista Václav Jírovec, po roce 2001 houslisté Petr Hůla a Bohuslav Matoušek. Za dobu své existence koncertovali v nejprestižnějších koncertních sálech Evropy, v Japonsku, v Kanadě a na významných hudebních festivalech. Spolupracovali s Českou televizí a realizovali řadu oceňovaných nahrávek. Současnou podobu ansámblu tvoří sólisté, komorní hráči, koncertní mistři a členové České filharmonie, FOK, orchestru Národního divadla, Symfonického orchestru Českého rozhlasu, PKF - Prague Philharmonia a České Sinfonietty, profesoři pražské AMU a Pražské konzervatoře.

Jan Mráček / umělecký vedoucí
Jan Mráček / umělecký vedoucí

Houslista Jan Mráček, umělecký vedoucí Pražských komorních sólistů, patří mezi přední české houslisty současnosti. Po absolutoriu na Pražské konzervatoři pokračoval ve studiu ve Vídni na Universität für Musik und Darstellende Kunst pod vedením koncertního mistra Vídeňských symfoniků Jiřího Pospíchala. Je lauerátem mnoha mezinárodních soutěží, mezi nejvýznamnější ocenění patří vítězství v Mezinárodní houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni v roce 2014. Sólově spolupracuje s předními českými (Česká filharmonie, SOČR, FOK) a světovými orchestry, mezi něž patří Royal Philharmonic Orchestra, Tchaikovsky Symphony Orchestra, Symphony of Florida, St. Louis Symphony Orchestra.

Henrietta Lednárová / soprán
Henrietta Lednárová / soprán

Henrietta Lednárová je absolventkou VŠMU ve třídě prof. Viktorie Stracenské. Už za studií velmi úspěšně a často reprezentovala svoje pěvecké umění na domácích i zahraničních koncertních pódiích. V roce 1991 se stala ve Vídni vítězkou pěvecké soutěže Mladí přátelé Vídeňské státní opery. S Moyzesovým kvartetem realizovala nahrávky současné americké tvorby pro společnosti MMC Recording Boston. Z dalších renomovaných hudebních formací a orchestrů, se kterými úspěšně spolupracovala, je třeba zmínit především Slovenskou filharmonii, Státní filharmonii Brno, FOK, Slovenský komorní orchestr aj. (text z r. 2001)

Ludovít Ludha / tenor
Ludovít Ludha / tenor

L’udovít Ludha je absolventem VŠMU v Bratislavě pod vedením prof. Vlasty Hudecové. Už za studií absolvoval turné v Itálii, kde interpretoval Mši C dur L. v. Beethovena. V roce 1987 získal první cenu na celostátní soutěži posluchačů vysokých škol ČSFR. Ještě v tom roce vystoupil v rámci Salzburger Festspiele. V r. 1988 se stal sólistou opery Slovenského národního divadla v Bratislavě, od r. 1991 se datuje jeho mezinárodní kariéra (hostoval na divadelních a koncertních pódiích v Itálii, Německu, Rakousku, Francii, Švýcarsku, Španělsku, Izraeli, Německu, Rakousku, Francii, Švýcarsku, Španělsku, Izraeli, Egyptě, USA). (text z r. 2001)

Martin Babjak / baryton
Martin Babjak / baryton

Martin Babjak je sólistou Slovenského národního divadla v Bratislavě, laureát Pavarottiho soutěže z Philadelphie a vítěz 27. ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Totti dal Monte v italském Trevisu. Studoval na bratislavské konzervatoři ve třídě prof. I. Černecké. V r. 1985 byl posluchačem pěvecké školy Centro di perfezionamento cantanti Iirici Teatro La Scala v Miláně. O dva roky později nastoupil na sólovou operní dráhu v Banské Bystrici, odkud ho v r. 1989 angažovali do opery SND, kde působí dodnes (text z r. 2001).

Pražský filharmonický sbor
Pražský filharmonický sbor

Pražský filharmonický sbor zahájil svou činnost v roce 1935 pod vedením svého zakladatele, sbormistra Jana Kühna. Původně malý rozhlasový sbor se brzy rozrostl na dvousetčlenné těleso s pod názvem Český pěvecký sbor se stal spolehlivým partnerem orchestrů při uvádění kantát, oratorií i oper. V roce 1935 byl svor organizačně přičleněn k České filharmonii, celá historie sboru je tedy spjata s tímto tělesem a všemi jeho dirigenty. V r. 1959 přebírá vedení souboru prof. Josef Veselka, pod jehož vedením podniká sbor velká zahraniční turné po Evropě a poprvé účinkuje v Japonsku. Nová etapa umělecké činnosti sboru nastala v roce 1990 po osamostatnění tělesa za vedení Pavla Kühna. Sbor navazuje nové kontakty se zahraničím, spolupracuje s Berlínskou filharmonií, Izraelskou filharmonií, Drážďanskou filharmonií, FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Českou filharmonií aj. Současným sbormistrem je Jaroslav Brych. (text z r. 2001)

Kantiléna Brno, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno
Kantiléna - Sbor dětí a mládeže SF Brno

Kantiléna vznikla ze Šlapanického dětského sboru v roce 1956 pod vedením svého zakladatele Ivana Sedláčka. V roce 1967 se ze školního sboru stala výběrová Kantiléna, a ta působí od roku 1984 při Státní filharmonii Brno. Za čtyři desetiletí svého působení absolvovala víc než tisíc koncertů a vystoupení doma, v Evropě, Japonsku a v Severní Americe. Ve svých třech odděleních sdružuje víc než 200 zpěváčků. V dramaturgii uplatňuje vokální polyfonii vrcholné renesance i hudbu soudobou. Ke 40. výročí své činnosti a za špičkovou interpretaci starší i moderní hudby byla Kantiléna vyznamenána Cenou města Brna pro rok 1996 (text z r. 2001).

Komorní orchestr SF Brno

Orchestr vyčleněn z členů filharmonie, spoluúčinkuje dirigent Jaromír Krygel.

Státní filharmonie Brno
Státní filharmonie Brno

Státní filharmonie Brno je nositelkou velké orchestrální tradice, založené kdysi úsilím mladého Leoše Janáčka. Později se Janáčkovu žáku Břetislavovi Bakalovi podařilo vybudovat v brněnském rozhlase velmi kvalitní symfonické těleso, jež se v roce 1956 stalo základem dnešní filharmonie. Ta se ve druhé půli minulého století hlavním centrem brněnského koncertního života. Umělecký profil orchestru modelovala celá řada vynikajících dirigentských osobností. Dnes je se svými 115 hráči jedním z největších středoevropských orchestrů, rozsahem a úrovní svého působení se řadí nejen k orchestrům pražským, ale také k proslulým tělesům vídeňským. Doma je se svými pravidelnými deseti koncertními řadami a každoroční účastí na Mezinárodním hudebním festivalu Moravský podzim pilířem brněnského hudebního života (text z r. 2001).

Stanislav Macura
Stanislav Macura / dirigent

Stanislav Macura patří k předním českým dirigentům. Je spoluzakladatelem Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc, dlouhá léta působil jako jeho dramaturg a umělecký garant. Pedagogicky působil na VŠMU v Bratislavě a spolupracoval s významnými našimi i zahraničními orchestry. Macurovo dirigentské umění proslulo exaktními přístupy při studiu hudebních děl, romantickým smyslem pro krásu výrazového detailu, velkorysost formy i širokou monumentalitu a především neomylným citem pro díla s maximální filozofickou hloubkou sdělení (text z r. 2001).

Michaela Šrůmová
Michaela Šrůmová / soprán

Sopranistka Michaela Šrůmová vystudovala sólový zpěv na pražské konzervatoři pod vedením Olgy Jirákové. Během studia absolvovala interpretační kurzy staré hudby ve Valticích na Moravě u Jamese Griffise. Po studiích se úspěšně zúčastnila Mezinárodní pěvecké soutěže E. Destinnové v Českých Budějovicích. Stala se pravidelným hostem Koncertního jednatelství FOK, s nímž se mimo jiné zúčastnila live nahrávky obnovené české premiéry Gluckovy opery Ezio v roli Císaře Valentiniána. Úspěšně ztvárnila roli kněžny Drahomíry ve světové premiéře Oratoria Svatý Václav skladatele Martina Kumžáka. Pravidelně navštěvuje renomované hudební festivaly po celé České republice, na nichž se představila na mnoha koncertech i operních představeních. V zahraničí pak koncertovala v Německu, Francii, Švédsku, Japonsku, Egyptě, Polsku a na Slovensku.

Ondřej Koplík / tenor
Ondřej Koplík / tenor

Tenorista Ondřej Koplík studoval na pražské AMU u Magdalény Hajóssyové, nadále se zdokonaluje pod vedením Matthiase Beutlicha v Drážďanech. V rodném Brně se stal členem operního sboru NdB (1998) a působil jako varhaník a sbormistr v bazilice Nanebevzetí Panny Marie (1993–2006). Účastnil se Rossiniho operního festivalu v italském Pesaru a interpretačních kurzů u Bruna de Simonea. Poté získal stálé angažmá v operním sboru Semperoper Dresden a od roku 2009 angažmá jako sólista opery v Moravském divadle Olomouc. V roce 2014 debutoval ve Státní opeře v inscenaci Pucciniho Bohémy (Parpignol), o rok později pak v pražském Národním divadle v Mozartově Kouzelné flétně (Monostatos) a Musorgského Borisi Godunovovi (Misail).

Jiří Přibyl
Jiří Přibyl / bas

Basista Jiří Přibyl studoval zpěv soukromě u Václava Zítka. V roce 1996 se stal členem sboru Národního divadla v Praze. Zde dostal i sólové příležitosti. První velkou rolí, kterou zaujal, byl Banco ve Verdiho Macbethovi v Divadla F .X. Šaldy v Liberci. Hostoval ve Státní opeře v Praze a na operních scénách v Ostravě, Opavě, Plzni a Brně. Jeho repertoár obsahuje nejen tituly operní, ale věnuje se též interpretaci oratorních děl. V současné době je sólistou Moravského divadla v Olomouci. V roce 2014 obdržel cenu Thálie.

Ars Brunensis
Ars Brunensis / sbor

Ars Brunensis je smíšený pěvecký sbor, který je aktivní již skoro čtyři desítky let. Je ceněn pro svou vysokou uměleckou úroveň, především na poli interpretace hudebních děl období baroka. Činnost Ars Brunensis však nepokrývá pouze tuto oblast vážné hudby. Sbor se také podílí na realizacích projektů jiných hudebních žánrů, jako např. jazz, folklór, muzikál, alternativa apod. Ars Brunensis koncertuje pravidelně u nás i v cizině, je zván na hudební festivaly, spolupracuje s významnými soubory a umělci, divadly a kulturními institucemi v Česku i v zahraničí. Od roku 2000 je sbormistrem Dan Kalousek. V posledních letech účinkuje Ars Brunensis také v operních či muzikálových představeních. Sbor se podílel již na více než dvou desítkách CD nahrávek, řadu jeho vystoupení zaznamenal rozhlas nebo televize.

Moravská filharmonie Olomouc
Moravská filharmonie Olomouc

Moravská filharmonie Olomouc patří k předním a nejstarším symfonickým orchestrům v České republice. Počátky orchestru jsou spjaty s dirigentskou osobností Františka Stupky.V čele Moravské filharmonie stály významné osobnosti české hudební kultury, za jejím dirigentským pultem se střídali přední světoví dirigenti, např. O. Klemperer, A. Janson, V. Neumann, S. Macura, Z. Mácal, Petr Vronský a další. Jejími hosty byly také významné umělecké osobnosti, např. S. Richter, I.Oistrach, G. Kremer, J. Suk, V. Hudeček, J. Carreras, J.Cura a mnoho dalších. Orchestr věnuje pozornost velkým tvůrcům světové hudby 19. a 20. století. Moravská filharmonie intenzivně propaguje soudobou českou i světovou hudební tvorbu, o čemž svědčí, že již premiérovala více než 250 novinek. V poslední době se specializuje na CD nahrávky hudby soudobých autorů.S velkým ohlasem vystupovala v převážné většině evropských států. Zúčastnila se významných mezinárodních hudebních festivalů, např. v Řecku, Německu, Španělsku, Francii, Itálii, Rakousku ad.Od roku 2019 je šéfdirigentem Jakub Klecker.

Jaromír Michael Krygel
Jaromír M. Krygel / dirigent

Dirigent Jaromír M. Krygel je od roku 2009 rezidenčním dirigentem Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci. Absolvoval Konzervatoř v Ostravě a JAMU v Brně obor dirigování ve třídě dirigenta Stanislava Macury. V roce 1997 byl jedním z nejmladších účastníků světové dirigentské soutěže Concours International de Jeunes Chefs d'Orchestre de Besancon. Opakovaně se zúčastnil mistrovských interpretačních kurzů Bachakademie v Praze a Internaationale Bachakademie ve Stuttgartu. Spolupracoval s řadou orchestrů (např. Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Filharmonie Brno, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Štátna filharmónia Košice, Štátny komorný orchester Žilina ad). Hostoval ve Francii, Německu, Itálii, Dánsku, Švédsku a Švýcarsku. V roce 2009 byla navázána spolupráce s TV Noe, pro niž nastudoval řadu oratorních děl, která byla natočena a odvysílána v přímém televizním přenosu.

Gabriela Eibenová
Gabriela Eibenová / soprán

se věnuje zpěvu od dětství, kdy se stala vítězkou četných pěveckých soutěží. Její první učitelkou byla Libuše Tomišková, na Pražské konzervatoři Luděk Löbl, později studovala u Julie Kennard v Londýně, dnes se zdokonaluje u Magdaleny Hajóssyové. Ke staré hudbě ji přivedl anglický tenorista a pedagog James Griffett. Po absolutoriu na konzervatoři získala stipendium na letní školu staré hudby v anglickém Dartingtonu, následovalo mnoho seminářů s prvotřídními pěvci a pedagogy jako např. James Griffett, Howard Crook, Peter Kooy, Peter Mikuláš. Gabriela začala spolupracovat se soubory staré hudby u nás i v zahraničí (Pražští Madrigalisté, Capella Regia, Musica Florea, Collegium Marianum, Collegium 1704, Arte Dei Suonatori, Orquestra Barroca de Sevigla). Kromě staré hudby se věnovala spolupráci se symfonickými tělesy, účinkování na divadelních scénách, písňovým recitálům a soudobé hudbě. Od roku 2000 se věnuje intenzivně svému domovskému souboru Ensemble Inégal, s nímž koncertuje na významných festivalech po celé Evropě. Natočila přes 30 CD nahrávek.

Lenka Cafourková / soprán
Lenka Cafourková / soprán

Sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová pochází z Uničova. Vystudovala brněnskou konzervatoř a Janáčkovu akademii múzických umění v Brně u Natalie Romanové-Achaladze. Účastnila se mistrovských pěveckých kurzů u Petera Dvorského, Reginy Renzowé a Gabriely Beňačkové (2010 a 2011). Je laureátkou Písňové soutěže Bohuslava Martinů v Praze. Externě působí v Janáčkově divadle v Brně a v Moravském divadle v Olomouci. Za roli La Folie v opeře Platée J. Ph. Rameaua v rámci Znojemského hudebního festivalu (česká premiéra, natočeno Českou televizí) byla nominována v širší nominaci na cenu Thálie pro rok 2014. Věnuje se nejen opernímu, ale též koncertnímu zpěvu.

Ondřej Holub / tenor
Ondřej Holub / tenor

Basista Ondřej Holub studoval na Pražské konzervatoři u Valentina Prolata a Jiřího Kotouče. Zabývá se především interpretací staré hudby a to jak sólista, tak i ansámblový zpěvák. Pravidelně spolupracuje s většinou tuzemských souborů zabývajících se tímto žánrem. Jako sólista pravidelně spolupracuje i s řadou orchestrů (FOK, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská Filharmonie). V letech 2013 - 2019 byl členem komorního sboru Martinů Voices, který se řadí mezi vyhledávané interprety v oblasti hudby 20. století. V roce 2018 zpíval s Pražským filharmonickým sborem při výročí sta let republiky v Carnegie Hall Mahlerovu 2.symfonii.

Jakub Kubín / tenor
Jakub Kubín / tenor

Kontratenorista Jakub Kubín začátek své pěvecké kariéry spojil s královéhradeckým sborem Jitro a dále členstvím v známém chlapeckém sboru Boni pueri. V roce byl 2006 přijat na pardubickou konzervatoř ke studiu klasického zpěvu, věnoval se též aranžmá skladeb a skládání vlastní muziky. Jeho písniček si všimla i slavná německá kapela Kelly Family, pro niž napsal písničku, kterou následně zařadila na své album „We Got Love“ 2017. Od roku 2006 do roku 2015 působil ve vokálním souboru Gentlemen Singers jako sólista a nasbíral zde mnoho ocenění za interpretaci. Spolupracoval s řadou umělců a hvězd české populární scény (Lucie Bílá, Karel Gott, Vojtěch Dyk aj.).

Tadeáš Hoza / bas
Tadeáš Hoza / bas

Basista Tadeáš Hoza se narodil v roce 1994 v Kroměříži. Vystudoval Gymnázium L. Jaroše v Holešově a posléze Janáčkovu akademii múzických umění v Brně pod vedením doc. Zdeňka Šmukaře. Je laureátem mnoha pěveckých soutěží, jako jsou například Žerotín Olomouc (v roce 2015 absolutním vítězem) či Písňová soutěž Bohuslava Martinů v Praze. V roce 2018 získal 1. cenu v kategorii Junior, 2. cenu v kategorii Píseň a mnoho dalších vedlejších ocenění na prestižní Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech.

Ensemble Inégal
Ensemble Inégal

se svým dirigentem Adamem Viktorou získal evropské renomé díky svým vysoce ceněným koncertům a CD nahrávkám a stal se synonymem pro objevy z odkazu geniálního českého barokního skladatele, Jana Dismase Zelenky. Ensemble Inégal je všestranné hudební těleso, jehož interpretační záběr sahá od renesanční hudby až po hudbu současnou. Kromě staré hudby má soubor na svém kontě také novátorská provedení a nahrávky hudby romantické (např. A. Dvořák, G. Rossini) a moderní (B. Britten, A. Pärt, A . Schnittke, Ph. Glass). Koncertuje na prestižních evropských festivalech jako Pražské jaro, Musica Antiqua Bruggy, Oude Muziek Utrecht, Lufthansa Festival of Baroque Music London, De Bijloke Gent, Aschaffenburger Bachtage, Bach Festival Riga a mnoha dalších. Realizoval již 12 úspěšných CD ověnčených řadou významných ocenění (Diapason d´or, IRR Outstanding, Goldberg 5Stars aj.), objevuje se pravidelně ve vysílání českých i zahraničních televizních a rozhlasových stanic (BBC, Evropská vysílací unie EBU, Česká televize, Deutschlandradio Kultur, aj.) 

Adam Viktora
Adam Viktora / dirigent

varhaník a dirigent, vystupuje na hudebních festivalech po celé Evropě, přednáší a koncertuje na mezinárodních varhanních kongresech, působí jako poradce v odborných komisích při restaurování významných historických varhan a nahrává pro evropské rozhlasové a televizní stanice. Velký zájem věnuje historickým varhanám a aktivitám usilujících o jejich záchranu a propagaci. Je zakladatelem a uměleckým ředitelem Českého varhanního festivalu. Vyučuje varhanní hru na Konzervatoři v Plzni a hudební teorii na Konzervatoři v Praze. Je uměleckým vedoucím souborů Ensemble Inégal a Pražští barokní sólisté, s nimiž natočil 12 mnohokrát oceněných CD a uskutečnil bezpočet novodobých koncertních premiér evropského barokního repertoáru. Adam Viktora se stal také nejvýraznějším reprezentantem procesu znovuobjevování díla českého barokního génia, Jana Dismase Zelenky. V roce 2014 získal se souborem Ensemble Inégal již potřetí prestižní francouzské ocenění Diapason d´Or.

Koncertní sbor Permoník Karviná
Koncertní sbor Permoník Karviná

Koncertní sbor Permoník je pomyslným vrcholem Sborového studia Permoník. Sbor působí v Karviné od roku 1966, kdy jej založili manželé Eva a Ivan Šeinerovi. Eva Šeinerová zde působí dodnes jako jeho umělecká vedoucí. Prezidentem Sborového studia Permoník je Petr Kazík. Permoník je sborové těleso, kde v sedmi sborech zpívá na 250 zpěváků od dětí předškolního věku po dospělý smíšený sbor. Dramaturgii sboru ovlivňují čeští i zahraniční skladatelé, kterým často jejich skladby uvádějí v premiérách. Z českých skladatelů spolupracovali s Milanem Báchorkem, Iljou Hurníkem, Janem Jiráskem, Ivanou Loudovou, Otmarem Máchou, Janem Vičarem či Irenou Szurmanovou, ze zahraničních autorů jmenujme Igora Vitaljeviče Katájeva (Rusko), Ofera Ben-Amotse, Paula Salerniho (USA) a Masaru Kawasakiho (Japonsko). Koncertní sbor Permoník je častým účastníkem mezinárodních sborových soutěží a festivalů. Bravurní výkony jej dovedly na nejvýznamnější světová pódia. Zpíval v 15 zemích ve známých koncertních síních Evropy, Asie, Ameriky a Austrálie; na příklad v sále Kapely v Petrohradu, v Národní opeře ve Varšavě, v Koncertních sálech v Shizuoce a Fuji, dvakrát v newyorské Carnegie Hall nebo v Sydney Opera House. Nevynechal ani česká pódia mezinárodního významu, jako Dvořákovu síň v Rudolfinu nebo Smetanovu síň Obecního domu v Praze. Ve spolupráci s Českým rozhlasem Ostrava natočil 17 CD. K nejnovějším úspěchům patří Mezinárodní soutěž v Tokiu v roce 2018, kdy v silné konkurenci 59 sborů z celého světa Permoník získal 1. místo ve své kategorii, účastnil se Grand Prix a zároveň získal Cenu za nejlepší provedení povinné skladby současného japonského skladatele S. Aizawy. V roce 2019 získal cenu GRAND PRIX na VI. ročníku World Children and Youth Choral Championship v Petrohradě. Sbor bývá pravidelně hostem komorních a symfonických orchestrů, příjemným zpestřením je pro něj spolupráce s populárními zpěváky např. s Petrem Bendem či Evou Farnou, V prosinci letošního roku již potřetí vystoupí ve slavné Carnegie Hall v New Yorku.

Martina Juríková / sbormistryně
Martina Juríková / sbormistryně

Sbormistryní je od roku 2016 Martina Juríková. V Permoníku zpívala od dětství a později se s ním rozhodla spojit i svůj profesní život. Sólový zpěv a sborové dirigování vystudovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě. Ve studiu pokračovala na Fakultě umění Ostravské univerzity v pěvecké třídě Klemense Slowioczka a Elišky Pappové. V současnosti vyučuje na ZUŠ Bedřicha Smetany v Karviné sborový, sólový a komorní zpěv. Permoník pod jejím vedením hostoval na mnoha českých i zahraničních koncertech, festivalech a získal vynikající výsledky na sborových soutěžích (Lloret de Mar – Katalánsko 2017, Tokio – Japonsko 2018, Krakov - Polsko, Petrohrad – Rusko 2019).

Mužský komorní sbor Permoník
Mužský komorní sbor Permoník

Mužský komorní sbor Permoník vznikl v roce 2013 z bývalých členů Koncertního sboru Permoník. Navštěvují jej mladí muži ve věku cca od 14 let. Kromě samostatných koncertů vystupuje často spolu s Koncertním sborem Permoník. Od roku 2016 jej vede Dominika Škrabalová. Přesto, že sbor vznikl teprve nedávno, podařilo se mu získat vítězství na mezinárodní soutěži Golden Voices of Montserrat a účastnit se světové sborové soutěže v jihokorejském Busanu. K největším úspěchům patří získání ceny GRAND PRIX v mezinárodní soutěži v Tbilisi v Gruzii v roce 2018 a 1. místo na mezinárodní soutěži CRACOVIA CANTAT v polském Krakově v roce 2019. Koncertoval v Německu, Polsku a Rakousku.

Dominika Škrabalová / sbormistryně
Dominika Škrabalová / sbormistryně

Sbormistryni a mezzosopranistku Dominiku Škrabalovou nasměrovalo na hudební dráhu celoživotní sepětí se Sborovým studiem Permoník. Mužský komorní sbor vede od roku 2016, v roce 2018 se pustila do práce s nově vzniklým Chlapeckým sborem Permoník.Na divadelní prkna se poprvé postavila v roce 2018 při provedení Kouzelné flétny (Třetí dáma) pod záštitou Operního studia Fakulty umění Ostravské univerzity. Hostuje v Národním divadle moravskoslezském, v únoru se představí i divákům Slezského divadla Opava v roli Maddaleny ve Verdiho Rigolettovi. Kromě toho absolvuje řadu koncertních vystoupení. Její velkou vášní je písňová tvorba 20. a 21. století. Několikrát vystoupila v oratorních dílech s Janáčkovým komorním orchestrem.

Lucie Vagenknechtová
Lucie Vagenknechtová / soprán

Sopranistka Lucie Vagenknechtová ab­sol­vovala v roce 2012 konzervatoř v Pardubicích ve třídě Miloslava Stříteského a pokračovala ve stu­diu zpěvu na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Ro­mana Janála, které ukončila v roce 2019. Z pě­vecké soutěže A. Dvořáka v Kar­lových Varech si odnesla 2. cenu v roce 2017. V opeře debu­to­vala v Divadle F. X. Šaldy v Li­berci a to rolí Papageny (Mozart Kou­zelná flétna). Vystupuje ve Slezském divadle Opava v titulní roly Chytračky (Orff Chytračka) a v Severočeském divadle v Ústí nad Labem (Kouzelná flétna, Smetana Libuše). V Plzni v di­vad­le J. K. Tyla ztvárnila roli Zdeňky v Janáč­kově Zápisníku zmizelého. Byla hostem Národního divad­la v roli Zerliny (Mozart Do­n Giovanni letní stagiona). V rámci své koncertní činnosti spolu­pracovala s Ko­morní filharmonií Pardubice, Filharmonií Hradec Králové, orchestrem Severočeského divadla opery a baletu, Moravskou filharmonií Olomouc ad. V minulém roce si odbyla mezi­národní debut v Janáčkově Glagolské mši s Lon­don Symphony Orchestra pod taktovkou Kazushi Ono.

Jana Sýkorová
Jana Sýkorová / alt

Altistka Jana Sýkorová, sólistka Státní opery Praha od roku 1999, ztvárnila již řadu titulních rolí, kupř. v operách Carmen, Faidra, Orlando Furioso, Sloní muž a Mignon. V roce 2002 zaujal mezinárodní kritiku její výkon v premiéře opery Joseph Merrick zvaný Sloní muž v Nice, která byla zaznamenána i na DVD labelu Marco Polo. V témže roce převzala roli Carmen v Národním divadle po Dagmar Peckové a web Forum Opera ji roku 2008 označil za „jednu z nejzajímavějších současných Carmen“. V roce 2007 debutovala rolí Maddaleny ve Verdiho Rigolettovi v londýnské Královské opeře Covent Garden, kam se za rok vrátila s rolí Mercédès a jako cover titulní role v Carmen. Vystupuje i jako sólistka na symfonických koncertech po celém světě. Zvláště významné byly její koncerty s Gerdem Albrechtem, úspěšné bylo provedení Janáčkovy Glagolské mše s NHK v Tokiu pod taktovkou žijící legendy Charlese Dutoita a účast v realizaci Brahmsovy Altové rapsodie s Ingo Metzmacherem.

Tomáš Černý
Tomáš Černý / tenor

Tenorista Tomáš Černý hostuje na domácích i zahraničních operních scénách, z nejvýznamnějších jmenujme např. Staatstheater Nürnberg, Theater Basel, Opernhaus Zürich nebo Staatsoper Stuttgart. V zahraničí je Tomáš Černý považován za specialistu na český, zejména Dvořákův koncertní repertoár – kupř. nahrávka Dvořákova Requiem získala v roce 2011 prestižní japonské ocenění Tokusen. Je držitelem ceny Thálie 2000 za hlavní roli v Lehárově Zemi úsměvů a ceny Libuška na festivalu Opera 2005 za ztvárnění Edgara v Donizettiho Lucii di Lammermoor. Je častým hostem prestižních domácích i zahraničních festivalů (Dresdner Musikfestspiele, Milano Musica, Pražské jaro, Mezinárodní festival soudobé hudby Varšavský podzim) i operních scén (Národní divadlo a Státní opera v Praze, Komische Oper Berlin, Staatstheater Wiesbaden, Slovenské národné divadlo v Bratislavě ad.). Spolupracoval s orchestry, jako je např. Česká filharmonie, Tonhalle Orchester Zürich, Filharmonia Narodowa ve Varšavě, Gewandhaus Orchester Leipzig, Bremer Philharmoniker, Brbantská filharmonie, Odense Symfoniorkester, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Orquesta Nacional de España, Royal Liverpool Philharmonic nebo RAI Torino.

Martin Gurbaľ
Martin Gurbaľ / bas

Basista Martin Gurbal´vystudoval zpěv na konzervatoři v Košicích u Ľudmily Šomorjaiové. V Mezinárodní pěvecké soutěži A. Dvořáka v Karlových Varech (1996) se stal absolutním vítězem. Po svém prvním angažmá v opeře Státního divadla Košice je od roku 2001 sólistou opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Současně hostuje na dalších operních scénách – v Národním divadle v Praze, Národním divadle v Brně, ve Slovenském národním divadle v Bratislavě aj.. Operní repertoár M. Gurbaľa zahrnuje víc než 25 rolí basového oboru. Za roli Dona Giovanniho získal nominaci na cenu Thálie za rok 2007. Spolupracuje se Slovenskou filharmonií, Státní filharmonií Košice, Státním komorním orchestrem Žilina, Janáčkovou filharmonií v Ostravě a dalšími předními orchestry.

Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu
Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu

Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu vznikl v roce 1929 jako první rofesionální symfonický orchestr na Slovensku. Začátky orchestru jsou spojené s osobností Alexandra Moyzesa. Prvním šéfem orchestru byl český dirigent František Dyk. v roku 1929 ako prvý profesionálny symfonický orchester na Slovensku. Za dirigentským pultem orchestru se vystřídali Kornel Schimpl, František Babušek, Krešimir Baranović, Ľudovít Rajter, Richard Týnský, Ladislav Slovák, Bystrík Režucha, Otakar Trhlík, Ondrej Lenárd, Róbert Stankovský, Charles Olivieri Munroe a Oliver Dohnányi. V roce 2018 se stal hlavním dirigentm Peter Valentovič. Orchestr má za sebou téměř devadesát let profesionální historie. Za tu dobu těleso realizovalo velké množstí nahrávek pro firmy Opus, Supraphon, Naxos, Marco Polo, Arte Nova a další. Symfonický orchestr Slovenského rozhlasu vystupuje s předními světovými dirigenty (Ch. Mackerras, N. Järvi, K. Trevor, A. Paris, F. Haider, A. Mogrelia, D. Porcelijn, V. Spivakov, P. Altrichter, Y. Kamdzhalov a i.) a s vynikajícími domácími i zahraničními sólisty. Orchestr se specializuje především na repertoár klasicizmu a romantismu, uvádí ale i díla 20. století a skladby soudobé.

Petr Altrichter / dirigent
Petr Altrichter / dirigent

Petr Altrichter je laureátem dirigentské soutěže v Besançonu. Patří mezi nejznámější české dirigenty s širokým mezinárodním renomé. Působil jako šéfdirigent Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, Královské liverpoolské filharmonie, Jihozápadní německé filharmonie v Kostnici a Filharmonie Brno. Petr Altrichter diriguje významné orchestry po celém světě (včetně Berlínských symfoniků, Londýnských filharmoniků, BBC Symphony Orchestra či Japonského symfonického orchestru, České a Slovenské filharmonie) a hostuje na prestižních světových festivalech. Je významným propagátorem české hudby.